Vanliga negativa automatiska tankar vid missbruksproblematik

Som nämnts tidigare på bloggen (https://mpsykologi.wordpress.com/2013/10/09/abc-modellen-som-metod-vid-missbruksproblematik/) är ABC-modellen ett användbart ”verktyg” vid psykoterapi vid missbruk. ABC-modellen kan hjälpa både individen och terapeuten att identifiera negativa automatiska tolkningar/tankar (NAT) som ofta vidmakthåller missbruk. Automatiska tankar och tolkningar förekommer hos oss hela tiden, i en ”psykologisk vardag”, och de är inte sällan helt eller delvis omedvetna. När dessa tankar identifieras ger detta oss ökad frihet att förhålla sig till dem och också möjligheten att konfrontera dem med andra, mer funktionella tolkningar. Här kommer några exempel på några vanligt förekommande negativa automatiska tolkningar som kan identifieras under terapin:

  • jag står inte ut med ångesten/smärtan/ilskan/sorgen/nedstämdheten/förödmjukelsen.
  • jag vill dricka/använda droger när jag vill och borde få göra det på det sättet jag vill.
  • jag borde inte agera/känna på det sättet jag gör.
  • något är fel med mig – men jag vet inte vad.
  • jag står inte ut /avskyr mig själv.
  • jag måste förändra vad jag känner och vem jag är som person.
  • det är för svårt, för smärtsamt, för omständligt att förändras och det tar för lång tid.
  • jag borde inte behöva uppleva så mycket smärta under terapin.
  • vad är meningen med att förändras?
  • vem bryr sig om, om jag förändras? Ingen bryr sig.
  • till sist kommer jag misslyckas på grund av att jag är så svag som person.
  • det är omöjligt för andra att lära känna mig och tycka om mig för den jag är.
  • jag kan klara att forsätta med alkohol/droger, det löser sig.
  • det är orättvist att just jag inte får använda alkohol som alla andra.
  • jag måste få det jag vill ha när jag vill ha det.
  • om jag inte får det jag vill ha kommer jag agera ut.

När NAT har identfieras kan arbetet med att diskutera, utmana och re-formulera dessa tankar påbörjas. I det skedet blir det viktigt att bekräfta de känslor av skam, oro, och otrygghet som ofta är betingade till sådana tankar. NAT har ofta kopplingar till tidigare upplevelser ur barndom och uppväxtåren, något som kan vara viktigt att karlägga under terapin.

(Källa: http://link.springer.com/article/10.1023/A:1007874820119)

Kommentera

