Mer om tankefällor – dikotomt tänkande

Tankefällor är något man ofta uppmärksammar inom kognitiv beteendeterapi. Jag har skrivit en del om tankefällor här på bloggen, t.ex. här: https://mpsykologi.wordpress.com/2016/10/17/automatiska-tankar-och-tankefallor/

Ett mål i arbetet med tankefällor handlar om att öka medvetenheten om hur subjektivt präglad vår varseblivning av omvärlden är. Ofta uppfattar vi vår egen tolkningen av omvärlden som ”sann” i objektiv mening (något som har ett överlevnadsvärde för oss människor som art). Detta kan emellertid vara något som vidmakthåller en depression eller ett ångesttillstånd. T.ex. kan en deprimerad individ ha starkt negativa uppfattningar om sig själv och omvärlden (”jag är värdelös”, ”jag kan aldrig bli fri från alkoholen”, ”ingen orkar med mig och mitt missbruk”, ”det är inte värt det att försöka bli rusfri en gång till”). Det ligger då i själva depressionens natur att dessa tankar också upplevs som sanningar i objektiv mening – d.v.s. något som inte går att påverka och medför en känsla av hopplöshet. Det hela kan i sin tur förstärka en negativ sinnesstämning, där t.ex. alkohol eller stimulerande droger medför en kortvarig lättnad, ”paus”, andrum och förbättrad stämning.

Den välkända psykiatern Aaron Beck menade att så kallat dikotomt tänkande var en speciellt ”skadlig” tankefälla hos nedstämda individer. Dikotomt tänkande handlar om att se på fenomen i själv och omvärlden utifrån ett tänkande om ”antingen eller” eller ”allt eller inget”. På grund av vår tendens till kateogoriskt, dikotomt tänkande kan vi riskera att avfärda också ting som är delvis sanna. För att bemöta dikotomt tänkande kan det ibland vara läge att använda så kallade paradoxala internventioner, beroende på hur djup nedstämdheten är. Här kan t.ex. individen få som ”hemläxa” att aktivt försöka avfärda alla tankar om situationen kan förändras till det bättre (t.ex. ”försök inte för en sekund att föreställa dig framtiden som bättre”). Just paradoxalt tänkande är något man på senare tid uppmärksammat mer inom tredje vågens KBT. Andra sätt att hantera dikotomt tänkande kan vara att göra en ”inventering” av automatiska tankar, dess känslomässiga konsekvenser för att sedan försöka ”utmana” dessa tillsammans.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s