Hur undgå återfall i spelmissbruk/beroende?

Det kan vara smart att använda någon slags plan för att förbli fri från spelmissbruk- och beroende över längre tid. Här kommer några exempel på vad en sådan plan för så kallad återfallsprevention kan innebära:

  • att säga upp samtliga konton på spelsajter och eventuellt också byta e-postadress. Reklam med skräddarsydda erbjudanden kan ofta sändas ut långt efter avslutat medlemskap.
  • informera och berätta om problematiken för individer i sin närhet. Detta kan innebära ökat psykosocialt stöd.
  • använda sin nyvunna tid till meningsfulla aktiviteter som innebär fokusskifte. Exempel på detta är någon form av träning och/eller föreningsverksamhet.
  • få en detaljerad översikt över skuldsituationen – det kan hjälpa att se ”sanningen i vitögat”.
  • lägg upp en avbetalningsplan för skulden.
  • ställa sig frågan om spelandet är värt den tid som går åt?

Av och till dyker det upp så kallade automatiska tankar som i sin tur kan vara betingade till ”sug” efter spelande. Exempel på sådana tankar kan vara:

  • idag har jag varit så ”duktig” att jag att jag kan unna mig spelande.
  • det gick bra att spela lite grann – jag kan allstå spela utan att förlora kontrollen.
  • livet är lika ”trist” nu som innan jag slutade spela – jag kan lika gärna fortsätta.
  • idag är en speciell dag – jag kan alltså tillåta mig att spela.

Det är viktigt att identifiera sådana ”sug”-tankar, benämna vad dessa gör med en känslomässigt och även diskutera tankealternativ.

(Källa: http://hjelpelinjen.no/wp-content/uploads/2014/05/Pengespill-pa-Internett-har-du-kontroll.pdf)

Kommentera

