Vanliga ”tankefällor” vid spelmissbruk/spelberoende

Kognitiv beteendeterapi (KBT) kan med fördel användas som terapimetod vid spelmissbruk- och beroende. Inom KBT lägger man bland annat vikt vid specifika analyser av så kallade automatiska tankar och dess känslo- och beteendemässiga konsekvenser. Dessa tankar kan ha kommit att betingas (associeras) till den spänning och ”lust” som spelandet kan innebära. Utöver detta kan sådana tankar färga individens förväntningar på spelandet vilket i sin tur kan innebära positiv förstärkning (så kallad intermittent belöning/vinster) av spelbeteendet. Här kommer några exempel på sådana tankegångar:

  • ”jag har funnit en unik strategi (”insikt”) för att vinna och bara jag håller mig till den är jag garanterad vinst”. Utöver att detta är en vanligt förekommande ”tankefälla” då oddsen till syvende och sist sätts ”emot” individen till fördel för spelbolaget, har många svårt för att förhålla sig rationellt till ett så emotionellt laddat fenomen som spelande.
  • ”nu när jag vunnit är det bara att spela vidare – jag är nog lite bättre än andra på spelet”. Här kan det, som i det första exemplet, handla om t.ex. oddsspel eller poker.
  • ”nu när jag förlorat måste jag spela vidare för att vinna tillbaka beloppet”. Här utvecklar sig ofta en negativ spiral där det ofta förekommer att impulsiviteten och riskbenägenheten ökar.

(Källa: http://hjelpelinjen.no/wp-content/uploads/2014/05/Pengespill-pa-Internett-har-du-kontroll.pdf)

Kommentera

