Vad är serotonergt syndrom (serotoninsyndrom)?

Serotonin är en signalsubstans som bidrar till reglering av funktioner som tarmrörelser, stämningsläge, perception/hallucinationer, hunger/mättnad och sammandragning av blodkärl. En rad mediciner och droger har sin verkan helt eller delvis genom att öka förekomsten av serotonin i nervsystemet. Här handlar delvis om antidepressiva mediciner (SSRI, SNRI, MAO-hämmare, tricykliska, tetracykliska) och hallucinogena droger som ecstasy (MDMA) och LSD samt vissa ”nätdroger” (https://mpsykologi.wordpress.com/category/designerdrogernatdroger/). När hallucinogena droger och/eller antidepressiva mediciner överdoseras kan ett allvarligt tillstånd uppstå, nämligen serotonergt syndrom.

Serotonergt syndrom karaktäriseras av:

– akatisi, d.v.s. psykomotorisk agitation – oförmåga att sitta stilla.

– tremor – ofrivilliga skakningar.

– förändrat mentalt tillstånd, t.ex. i form av uppvarvning och hallucinationer.

– klonus, d.v.s. ofrivilliga muskulära sträckreflexer.

– sammandragningar av muskler och blodkärl.

– hypertermi, d.v.s. ökad kroppstemperatur, ibland upp över 41 grader.

Andra tecken kan vara lös mage, förstorade pupiller, hjärtklappning och svettningar.

Tillståndet kräver ofta akut inläggning och kan i värsta fall vara livshotande.

(Källa: The serotonin syndrome, Boyer & Shannon, 2005)

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s